Gå til innhold
mars 30, 2011 / indiak

Slumarbeid, cricket og storebrorbesøk.

Vi er inne i våre siste dager med jobb i slummen. I går sa vi midlertidig farvel til barna på aktivitetssenteret, siden vi ikke kommer til å være der så ofte framover. Denne uka er de forresten ferdige med eksamensstyret, og har endelig fått sommerferie. Hurra for de flinke barna som har studert så flittig de siste ukene.

Tiden i slummen har vært en positiv opplevelse for min del. Vi har vært hjemme og snakket med rundt 25 kvinner, og hørt hva de ser på som de største sosiale problemene i sitt nærområde. Det har blitt noen fine og sterke samtaler. Jeg og Therese har vært så heldige å få starte med Individual Case Work med en av damene . Hun er i trettiårene, og har to barn. Det ene barnet hennes er 7 år og går ikke på skolen. Det andre barnet er under 2 år. Mannen hennes forlot familien for noen måneder siden, og de er nå prisgitt mat de får fra søsteren hennes, ettersom at hennes egen familie ikke lenger har en inntektskilde. Vårt mål var å finne en barnehage for det yngste barnet, slik at moren kunne begynne å jobbe og tjene penger. På den måten ville hun hatt råd til å sende 7-åringen tilbake til skolen. Vi har møtt denne familien kanskje 6-7 ganger til nå, og er et stykke på veien mot å hjelpe henne å komme i kontakt med en barnehage. Det har utvilsomt vært spennende og lærerrikt å få jobbe på denne måten, selv om vi ofte har følt at vi har stanget litt mot veggen i mangel på ressurser. Det å vite at innholdet i pengeboka mi ville holdt til barnehageplass i mange måneder for det lille barnet, tydeliggjør de store kontrastene vi lever i. Men slik kan man ikke tenke.

Siden sist har jeg også hatt besøk av min kjære storebror Tore! Han var her i ca 10 dager, og det var fantastisk koselig med besøk av en kjent og kjær fra Norge. Sjokkis hadde han også med! Og TACO-ingredenser. Halleluja.

Den første dagen fikk Tore være med til slummen, og aktivitetssenteret. Det ble en fin opplevelse!

Ellers fikk vi gjort litt av hvert:

– Besøkt Nasjonalparken. Der så vi……dyr.


– Kjørt masse Rickshaw!

– Blitt gode venner med politiet. Snakker om harry sykkel!

– Reis til byen Mysore (2 timer fra Bangalore) og sett på et palass. Ingen av oss har peiling på hvorfor det står der, når det er bygd, eller hvem som bodde der. For å være ærlig så driter jeg i det. Men fint var det.

Det fineste med turen var egentlig togturen. Og selskapet såklart 🙂

Det ble noen fantastiske dager med storebrorbesøk!! Kjempeglad for at han kom helt hit på besøk til meg 🙂

I dag er forresten en stor dag for India. De har vunnet semifinale i Cricket mot Pakistan. Vi var nettopp ute på takterassen en tur, og ble møtt av fantastiske fyrverkeri fra alle kanter av byen, jubel og sang, og mennesker i ekstase. Jeg forstår ikke et kvekk av denne sporten som alle indere elsker av hele sitt hjerte. Men jeg sier GRATULERER! For jeg forstår at dette betyr mye.

Bilde fra google.

Vi jentene har vært på kino i kveld, og latt Cricket være Cricket. Det er herlig avkobling å synke godt ned i kinostolen, og glemme alt som har med India å gjøre. Ikke misforstå, jeg elsker alt vi opplever, men 1,5 time med pause, på et sted som like gjerne kunne vært Ringen Kino i Oslo, er bare utrolig deilig. Og når en kinotur bare koster 20 kr, blir det nok flere slike pauser framover.

Fra tirsdag begynner vi å jobbe i en organisasjon som heter APSA, hvor hovedfokus er gatebarn. Det blir spennende, og jeg skal fortelle mer om hva vi skal gjøre der en annen gang.

Men nå er det natt her i gården.

– Peace out.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar
  1. Gunhild / mar 31 2011 1:16 pm

    AK! Jeg satt i taxien her om dagen og da var det sending fra India, ei repporter i Deli som fortalte at gatene var helt folketomme (for da var det kamp!), og da tenkte jeg sjølsagt på dere 🙂 Veldig gøy å lese om jobb og liv og liker at du koser deg! Gleder meg til å høre om neste arbeidsplass.

  2. Ingvild / mar 31 2011 3:07 pm

    Såklart, fantastisk fine bilda, og spennandes lesing. Men må bare si at du og storebror her e helt utrolig fantastisk lik!! Koselig å se :))

Legg igjen en kommentar